Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Beslutet om Sydostlänken är ett avgörande ögonblick

Trots att vissa delar försvinner ur projektet enligt tidigare offentliggjorda planer, är nyttan självklar.
Ledare • Publicerad torsdag 12:10 • Uppdaterad torsdag 13:13
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD)
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD)Foto: Wiktor Nummelin/TT

Det satt hårt inne, men under torsdagen kom äntligen beslutet. Regeringen har godkänt Trafikverkets nya plan för Sydostlänken, och har nu givit klartecken om byggstart. De minskade kostnaderna har varit grundläggande, samt de lokala och regionala intressenternas ökade medfinansiering i projektet, menar infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i en exklusiv intervju med BLT.

Ett och annat jubelrop höjs säkert bland politiker och företagare - kanske även bland allmänhet. För med detta går många, många års envetet arbete till slut i hamn. Inga orosmoln ska finnas kvar på himlen, menar ministern. Sydostlänkens betydelse har aldrig ifrågasatts, säger han vidare till BLT, men under nuvarande förutsättningar, när hela landet skriker efter satsningar, måste kostnaderna kontrolleras.

”De minskade kostnaderna har varit grundläggande, samt de lokala och regionala intressenternas ökade medfinansiering.”
Annons

Det är ett begripligt resonemang. Infrastruktursatsningarna i landet är sorgligt eftersatta, och med Natointrädet har kraven ökat på ett akut vis. Sydostlänken var bara ett av tre projekt som regeringen fattade beslut om under torsdagens förmiddag. Att inte föra detta i hamn hade visserligen varit mycket svårt under omständigheterna. Men inget är ju klart förrän det är klart - det vet vi i Blekinge sedan tidigare. Andreas Carlsson betonade att förutsättningen för att Sydostlänken byggs är just att medfinansieringen genomförs.

Sydostlänken byggs alltså i något modifierad version. Men trots att vissa delar försvinner ur projektet enligt tidigare offentliggjorda planer, är nyttan självklar: För näringslivet, för persontrafiken, för storföretag som Volvo och Ikea. Och inte minst ur säkerhetssynpunkt. Detta sista intygade Carlson i intervjun. Blekinge med sitt speciella läge är angeläget, både i detta och andra projekt. Därför har regeringen agerat “skyndsamt” för att fatta beslut så att byggstarten ska kunna ske och och Sydostlänken kunna öppnas så snabbt som möjligt. Det tackar vi för. För med den på plats minskar sårbarheterna i transportsystemet på hela södra stambanan. Därför är beslutet om byggstart ett avgörande ögonblick.

”Med Sydostlänken på plats minskar sårbarheterna i transportsystemet på hela södra stambanan.”

Att det lokala engagemanget varit viktigt för regeringen visar hur grundläggande det är för ett litet län som Blekinge att klara av att samarbeta över kommun- och även regiongränser. Det sänder signaler om en gemensam riktning framåt. Men det är ingen tvekan om att medlemskapet i Nato spelar en avgörande roll för att staten äntligen lyfter upp infrastrukturfrågan till en välförtjänt och prioriterad plats.

Det är nästan så man vill säga: Tack Nato. Men det vore att förringa alla de krafter som jobbat för det här beslutet, under så många år. De har nu visat: Det går visst, bara man vill.

Sylvia Asklöf FortellSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons