Betyget F är ett nödvändigt ont
Debatten om nödvändigheten av betyget F har pågått i runt fem år nu. Förslaget att avskaffa betyget F kom först från Socialdemokraterna, som räds allt som kan tolkas som lite strängt. Socialdemokraterna inser inte att förekomsten av F inte är själva problemet, utan bara ett symtom på en dåligt formad skola.
Skolplikten kan motiveras av många skäl; vikten av en utbildad befolkning i demokrati, den samhällsekonomiska fördelen, samt en bra grund för varje individ, oavsett bakgrund. Dessa grunder förutsätter att skolan fungerar och att eleven får den kunskap som krävs. Utan denna kunskap kan man inte anse att utbildningen är fullbordad, samhället har svikit eleven. Det är ett svek mot skolsystemets grunder genom att låta elever utan komplett utbildning gå vidare utan någon slags konsekvens. Att avskaffa F gör att skolan kan smita undan ansvar för en dålig utbildning.
Varje elev som får F visar på ett misslyckande inom skolsystemet. Självklart spelar elevens egen motivation roll när det gäller betyg, men det är skolans uppgift att lyfta upp eleverna när de är svaga. Skolan har dock inte förutsättningarna för att hjälpa alla elever i den mån som det behövs. Det krävs enorma resurser för att en elev som har en F-varning ska jobba ikapp, resurser som idag läggs på laptops, digitala prenumerationsläromedel och gymnasiereklam, istället för anställning av fler lärare och stödpersoner så att lärare kan fokusera på att lära ut. För att bekämpa F-krisen behöver vi reformera skolans resursfördelning.
”För att bekämpa F-krisen behöver vi reformera skolans resursfördelning.”
Verkligheten är inte så hård som vänstern tror. En elev som går ut utan fullständiga betyg har goda förutsättningar att fixa detta. Lovskola eller introduktionsprogram hjälper den som inte klarar grundskolan, och Komvux samt folkhögskolor kan hjälpa den som inte klarar gymnasiet. Man blir inte kastad ut från skolan till ett hårt liv utan några andra chanser.
Det är självklart hemskt för varje elev som avslutar sin skolgång utan fullständiga betyg, men att avskaffa F slår fel. Om vi verkligen bryr oss om eleverna bör vi satsa på, och reformera, skolan i sig. Betyget F är ett nödvändigt ont.
Alfons Carlsson
Alfons praktiserar på BLT:s ledarsida