Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Tim Svanberg: Det är glädjande att digitalhysterin klingar av

Ungdomar är oroade och sätter själva tidsgränser för användandet av appar. ”Hjärnan ruttnar” berättar de.
Tim Svanberg
Gästkrönika • Publicerad 14 september 2024
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Svenska elever är i regel positivt inställda till att låta mobiltelefonerna vila under skoldagen och det är definitivt även lärare, skriver Tim Svanberg.
Svenska elever är i regel positivt inställda till att låta mobiltelefonerna vila under skoldagen och det är definitivt även lärare, skriver Tim Svanberg.Foto: Henrik Montgomery/TT

I höst sjösätter regeringen en utredning om mobiler ska bli förbjudna att använda grundskolan, under både lektionstid och raster. ”Man kan typ fokusera bättre på lektionerna” säger Selma Birming till SVT nyheter den 30 augusti 2024.

Selma är definitivt inte ensam och det är många elever som beskriver hur den ständigt närvarande mobiltelefonen skapar stress. Ungefär samtidigt ger Folkhälsomyndigheten och regeringen sina råd kring skärmtid till små barn. Barn under två år ska inte exponeras för skärmar över huvud taget och för barn över två år gäller maximalt en timme om dagen. För ungdomar mellan 13 och 18 gäller rekommendationen om skärmtid på som mest tre timmar om dagen.

Annons

Det är glädjande att digitaliseringshysterin som var allena saliggörande i den svenska skolan för sisådär en tio år sedan nu äntligen klingat av och övergått i en tillnyktring. Jag var själv en del i den och i ett medialt uppmärksammat utspel tillskrev jag dåvarande skolminister Jan Björklund (L) för att påpeka att han bar på en obefogad rädsla och ängslan inför digitaliseringen i skolan.

Då var Sverige relativt illa uppdaterat kring de digitala verktygen och det fanns ett behov av exempelvis 1:1-lösningar, det vill säga en dator till varje elev. Så långt behövde vi komma och de investeringar som gjordes var nödvändiga då datorer såklart är ett arbetsverktyg som elever måste behärska för att vara gångbara på arbetsmarknaden men därefter har det bara fortsatt. Många är de företag och digitaliseringskonsulter som krävde att den svenska skolan måste gå längre. Läroböcker, kollegieblock och pennor ansågs omoderna och genom så kallad ”gamification”, att låta pedagogiska anslag likna datorspel, skulle elever stimuleras i sitt lärande. Om bara skolan kunde likna ett tv-spel skulle nog eleverna inte tröttna, tycktes många resonera och gör så än idag.

Svenska elever är i regel positivt inställda till att låta mobiltelefonerna vila under skoldagen och det är definitivt även lärare. Att näringsidkare som tjänat tämligen stora summor på digitala lösningar skriker högljutt när regeringen nu drar i handbromsen är inte förvånande och inget jag ligger vaken över om nätterna. Jag noterar däremot att unga idag är oroade över sin skärmtid och i ett inslag i SVT nyheter den 3 september hör vi berättelser om ungdomar som känner att deras hjärna ”ruttnar” och hur de känner att det blir allt viktigare med egna tidsgränser för appanvändande.

Lustigkurrar brukar jämföra varningarna för skärmtid med hur vi tidigare varnat för radio, video och rockmusik. Men de glömmer då att berätta att radion, till skillnad från mobiler, inte matar lyssnarna med ständiga dopamininjektioner i form av appnotiser och rockmusiken fyller inte musikälskarna med en gnagande oro över vilka kränkningar som väntar under ytan. Jag är övertygad om att en mobilfri skola kommer ge en större närvaro i nuet, mer trygghet och bättre förutsättningar för eleverna att behålla koncentration under lektionerna. Det är vi skyldiga den nu uppväxande generationen.

Tim Svanberg

Tim Svanberg, gymnasielärare i Ronneby
Tim Svanberg, gymnasielärare i Ronneby
Annons
Annons
Annons
Annons