Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons
Innehåll från SANDBÄCKENS RÖR I BLEKINGE

”Felsökning är min passion”

Serva bilen sitter i ryggmärgen hos de flesta bilister men det finns gott om husägare som aldrig servat sin värmepanna eller ens sett över termostaten. Einar Nilsson är servicetekniker och expert på att optimera värme och sanitet.
Den här texten är en annons. Den är inte skriven av tidningens journalister.

Sedan i april arbetar Einar Nilsson på Sandbäckens Rör i Karlskrona. Ett av Blekinges ledande företag för hållbara och energismarta installationer inom bland annat värme, sanitet, sprinkler, el, ventilation och kyla.

– Felsökning är min passion. Ju svårare och omöjligt ett problem verkar vara desto mer taggad blir jag. Det jag inte kan lösa direkt, tar jag reda på. Att gissa är inte min grej. Jag vill ha all fakta, säger Einar som är skåning i grunden och bor numera utanför Rödeby med familjen.

Så vad är det för problem husägare dras med när det gäller vatten och värme? Vilka är de vanligaste frågorna?

– Just nu vill ju många veta hur de ska göra för att sänka sina kostnader. Annars handlar det ofta om att systemet inte ger rätt temperatur eller att pannan låter konstigt. Man kanske tror att det är något allvarligt fel på pannan men det kan i stället handla om att felaktiga inställningar eller programvara som behöver uppdateras, säger Einar.

– Mitt jobb handlar om att se till att varje del av vatten- och värmesystemet fungerar optimalt. Det vill säga inte tillverkar mer energi än det som behövs för att hålla rätt temperatur. Eller hushålla med vattnet.

”Har du ingen instruktionsbok så googla.”

Vad ska man göra själv? Har du köpt ett hus med befintligt värmesystem. Börja med att ta reda på hur det fungerar. Läs instruktionerna till alla delarna – från värmepanna till radiatorer. Har du ingen instruktionsbok så googla, tipsar Einar.

– Har man precis köpt en ny panna så håller man säkert bra koll i början men sedan verkar många tro att den ska sköta sig själv. De servar bilen men glömmer att serva sin värmepanna.

Einar Nilsson är servicetekniker på Sandbäckens Rör i Karlskrona, här tillsammans med kollegan Hugo.
Einar Nilsson är servicetekniker på Sandbäckens Rör i Karlskrona, här tillsammans med kollegan Hugo.

Regelbunden service påverkar inte bara energiförbrukningen utan det ökar också möjligheten att anläggningen håller hela sin utlovade livslängd. Därför är det klokt att teckna serviceavtal.

– Ett vanligt fel är att expansionskärlet är trasigt. Behöver du ofta fylla på elementen med vatten är det ett tecken på att kärlet inte fungerar som det ska. Är anläggningen tio år eller äldre då kan man räkna med att den behöver servas för att fungera optimalt, säger Einar.

Det mest energibesparande man kan göra är att kolla att pannan inte har gått över till ren eldrift, som ju är ett reservläge. Ett annat tips att se till att man har rätt balans i systemet.

– Öppna termostaten för fullt. Justera sedan värmen från pannan tills du uppnått önskad temperatur i rummet. Gärna i kök och vardagsrum där du vistas mest. På det sättet tillverkar pannan precis så mycket energi som behövs och inte mer. Felet som många gör är att låta pannan gå för fullt och sedan justera värmen genom att skruva ner termostaten, förklarar Einar som alltid är mån om att förklara för kunden vad han har åtgärdat.

– Det viktigt att ta herraväldet över husets värmesystem och förstå hur det fungerar.

Einars 5 bästa energispartips

1. Läs igenom instruktionsboken.

2. Boka service om pannan är mer än tio år.

3. Håll koll på hela systemet.

4. Se till att alla radiatorerna fungerar som de ska. Motionera termostatstiftet. Men dra aldrig i det.

5. Ha rätt balans i systemet.

”Det är inte bara avlopp och tunga lyft”

Namn: Einar Nilsson, 35 år, servicetekniker på Sandbäckens rör i Karlskrona sedan april 2022. Utbildad VS-montör med över tio års erfarenhet.

Bor: På en gård i Svensgöl utanför Rödeby med familjen som består av hustrun Karolina och barnen Elliot, 6 år, och Dorian, 1,5 år. I familjen ingår även två hundar, två hästar och nio höns.

Gillar bäst på jobbet: Variationen och det sociala. ”Det är inte bara avlopp och tunga lyft. Utan tekniskt och socialt”.

Gör på fritiden: Sköter gården och spelar badminton.

Ledande specialist

Sandbäckens Rör i Ronneby AB är ett av Blekinges ledande rörföretag med fokus på installationer och service inom värme och sanitet, VS, med kontor både i Ronneby och Karlskrona. Ingår i Sandbäckenskoncernen som har 26 starkt lokalt förankrade dotterbolag alla specialiserade inom olika typer av rörtekniska tjänster såsom VS, komfortkyla, fjärrvärme, medicinska gaser, sprinkler och andra former av brandskydd vattendimma, gassläck och brandlarm. Sandbäckens rörs är Blekinges enda Thermia-certifierade installationsföretag. Läs mer på www.sandbackens.se.

Annons
Innehåll från SANDBÄCKENS RÖR I BLEKINGE

Läs mer:

Så blir ditt hem energismart!

Annons
Innehåll från SANDBÄCKENS RÖR I BLEKINGE

Läs mer:

”Många verkar tro att värmepannan ska sköta sig själv”

Denna text är en annons producerad av Gota Media Brand Studio och inte av redaktionen. Vill du veta mer om hur vi arbetar med denna typ av material får du gärna kontakta oss på native@gotamedia.se