Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Sylvia Asklöf Fortell: Kalla fakta som ger kalla kårar

Kalla faktas tajming har inte varit den bästa. I en vecka när ett enormt mediautrymme ägnas åt vad som sker på Malmös gator, publicerar de ett verkligt uppseendeväckande ”gräv” om Sverigedemokraterna, med allvarliga implikationer.
Sylvia Asklöf FortellSkicka e-post
Publicerad 10 maj 2024
Detta är en personligt skriven text i Blekinge Läns Tidning. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Kalla faktas reporter ”wallraffade” (var på plats i en annan roll) under fem månader, dels som reporter på YouTube-kanalen Riks och sedan som kommunikatör på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. Reportern kan konstatera att partiet och kanalen fortfarande är tätt sammankopplade, och att det finns en systematik i att använda sig av mängder av anonyma och fejkade konton för att sprida åsikter på sociala medier. Ola Svenonius, forskare på Totalförsvarets forskningsinstitut menar, att eftersom mängden av konton skapar en illusion av att det finns ett större engagemang för en fråga än det verkligen finns, skapas med detta en form av desinformation.

Det finns de som hävdar att SD har förändrats i grunden. Metoderna att jobba på det här viset pekar på det rakt motsatta. Reflexerna att ta efter ryska eller amerikanska, disruptiva, ”informationsmetoder” säger allt. Att deras unga medarbetare arbetar på det viset, vittnar om ett samhällsklimat vilket inte längre värdesätter att saker är vad de synes vara. Transparensen försvinner. Det undergräver känslan av att fenomen och åsikter inte längre är äkta. Människor blir misstänksamma, instinktivt avvaktande, oroade.

”Det finns de som hävdar att SD har förändrats i grunden. Metoderna att jobba på det här viset pekar på det rakt motsatta.”
Annons

Är det det SD vill åstadkomma? Ja, kanske det.

Själva hävdar de så klart att de inte ägnar sig åt trollande, trots att man internt själva använder specifikt det ordet. Ett skämt, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein. Tro det?

Annons
Annons
Annons
Annons