Gamla hamnar i kläm när kommunen ändrar rutiner
Den lilla trapphissen ser ut som en stol som sakta tar henne från bottenvåningen upp till lägenheten på tredje våningen. Anna-Lisa Rönning äger hissen tillsammans med Hans och Ulla Samuelsson som bor mitt emot. Och hissen är viktig.
– Utan den hade jag inte kunnat bo kvar här. Vi är så glada över hissen, säger Anna-Lisa Rönning.
Men nu är hon orolig. Den 1 januari ändrar kommunen rutinerna kring hanteringen av hissarna, både vad gäller reparation och fakturering. Om hissen av någon anledning slutar fungera måste Anna-Lisa Rönning själv avgöra om det rör sig om ett avancerat fel eller om om det är ett handhavandefel som strömavbrott eller en intryckt nödstoppknapp. Om det är ett avancerat tekniskt fel står kommunen för kostnaden, om inte ska Anna-Lisa själv betala. Det är här problemen börjar för 93-åringen.
– Tidigare fick kommunen fakturorna och de sorterade dem så att jag fick den jag skulle betala. Nu måste jag betala även om det är ett avancerat fel för att sedan ansöka om bostadsbidragsanpassning. Under tiden ska jag ligga ute med pengarna, säger Anna-Lisa Rönning.
Skillnaden är alltså att hon själv måste ringa kommunen, begära ut och skicka in en blankett för att ansöka om att få pengar tillbaka för reparationen. Dottern Lena Rönning tycker att de nya rutinerna påminner om handläggning.
– Det är många moment de äldre ska klara av. De hjälper kommunen med administrationen, det är så vi ser det. Och det blir väldigt mycket administration jämfört med tidigare.
Att till exempel byta ett kretskort, som räknas som ett avancerat tekniskt fel, kostar cirka 10 000 kronor. Det är pengar som många äldre inte har.
– Vad ska vi göra då? Låna pengarna? Jag är 93 år gammal, jag vill inte ha det ansvaret.
Även Hans Samuelsson är besviken på kommunen.
– De vill ju att vi ska bo kvar hemma så länge som möjligt, då förstår jag inte hur de kan göra en sådan förändring. Stackars Anna-Lisa kunde knappt sova när vi fått beskedet.
Lena Rönning har försökt kontakta kommunen för att få veta varför de ändat rutinerna, men hon tycker inte att hon får några svar.
– Jag vill hjälpa mamma och alla andra som drabbas. Vi ska vara rädda om våra gamla.
Det finns totalt cirka 110 hissar i kommunen som berörs av förändringen. Och den är nödvändig enligt Birgitte Palmgren, handläggare för bostadsanpassningsbidrag.
– Vi måste ha ett underlag för att kunna göra en utbetalning, i det här fallet en ansökan om bostadsanpassningsbidrag. Vi har ingen plånbok där vi plockar pengar för reparation och många andra kommuner gör som vi ska göra nu.
Hon säger att de tidigare rutinerna var fel.
– Kommunen ska inte hantera privata fakturor och de här hissarna tillhör ju privatpersoner. Att fakturorna tidigare gick till oss var fel, men det har vi ändrat nu för att det ska bli rätt, säger Birgitte Palmgren.
Kan du förstå att äldre människor kan tycka att det nya systemet är krångligt?
– Ja, självklart. Speciellt när det varit på ett annat sätt innan. Men det är ju därför vi finns där, för att svara på frågor och hjälpa till.
Birgitte Palmgren menar att ingen ska behöva ligga ute med pengar, åtminstone inte länge.
– De har 30 dagar på sig att betala fakturan och om de skickar in ansökan direkt när de får fakturan så hinner vi fixa det på den tiden. Skillnaden är egentligen inte så stor jämfört med tidigare.