Smalare utbud gör rean lönsam
I fjol talade olyckskorpar om ett ödesår för bokrean. I stället blev rean lönsammare än på flera år. Men det är knappast en ökad försäljning som ligger bakom vinsten - snarare har de stora kedjorna anpassat kostymen efter nya tider.
Hon är inte optimistisk inför framtiden, bokrean som företeelse håller på att urvattnas på samma sätt som kräftpremiären, menar hon.
Det stämmer att bokrean har minskat successivt de senaste åren och för Partille bokhandel är rean inte längre särskilt viktig ekonomiskt sett, den står för mindre än fem procent av omsättningen.
För de stora kedjorna är utvecklingen den samma. Ur lönsamhetsperspektiv slår julhandeln februarirean med hästlängder, men trots flera år av vikande försäljning säger Martin Barden, vd på Bokia, att Bokia fortsätter satsa på rean.
Och det verkar som om branschen har hittat formen för rean, efter att några år brottats med sviktande lönsamhet. Genom att helt enkelt köpa in färre reaböcker blir man inte heller stående med osålda, kostsamma lager.
Bokrean är förlagens sätt att göra slut på sina lager. De skickar ut sina realistor som bokhandlarna får beställa från. Tidigare var det vanligt att trycka särskilda reaupplagor, med billigare papper och lättare pärmar, men det verkar vara ett fenomen på utdöende. Utmaningen för bokhandlaren är att lägga sig på rätt nivå för att sälja så mycket som möjligt på rean. Till skillnad från de ordinarie upplagorna får bokhandeln inte returnera reaböckerna till förlagen - det man inte lyckas sälja står man kvar med.