Blekinge Läns Tidning logo
  1. Avdelningar
  2. Orter
  3. Sport
  4. E-tidning
  1. Tjänster
  2. Annonsera
  3. Tipsa oss!
  4. Kundcenter

Innehåll A-Ö

Annons

Blekinge behöver en plats i populärkulturen

Är allt hopplöst? Absolut inte. Siffrorna om utflyttning är prognoser, inte sanningar. Men det måste bli lockande på en annan nivå för att unga människor ska tycka att det är spännande att bo här.
Ledare • Publicerad 28 augusti 2024
Detta är en ledarartikel som uttrycker Blekinge Läns Tidnings politiska linje. Tidningens politiska etikett är oberoende liberal.
Kungsholms fort, snart i en tv-kanal nära dig.
Kungsholms fort, snart i en tv-kanal nära dig.Foto: Charlotta Bäckström

Häromdagen kom befolkningsprognosen för Blekinge. Det ser inte ljust ut. Det är vi och några Norrlandslän som beräknas stå för de största befolkningsminskningarna fram till 2040. Minskningen kommer att drabba alla kommuner i länet, men Ronneby hårdast.

Problemet är känt sedan länge. De offentliga instanserna i länet sliter sitt hår för att stoppa ungdoms- och kunskapsflykten i en tid då kompetens saknas mest av allt. Regionen har lanserat ett nytt platsvarumärke för att nå ut: ”Blekinge - kom närmare”. Men bortom detta är alla förbryllade och oroade. Hur ska den nedåtgående spiralen och utflyttningen hejdas? Få tror väl att egentligen att offentligt satsade medel kan förändra ungas bild av vad Blekinge är och hur det är att bo här. Men något måste göras.

Annons

Samtidigt vet vi att länets högteknologiska industri letar med ljus och lykta efter kompetens, vilket vi har skrivit mycket om på ledarsidan. NKT i Karlskrona rekryterar just nu febrilt för att få hit folk. Nya Nato-projekt sjösätts vid BTH för att göra våra digitala motorvägar mindre sårbara för sabotage. Naturligtvis är jobb, projekt och forskning hårdvaluta i sammanhanget. Det är sådant som uppmärksammas nationellt.

Men - var finns Blekinge på den mjuka kartan i Sverige?

Det kan tyckas vara en löjlig fråga. Men den är allvarligt menad. Vi är inte det kända Skåne med Malmö eller det välbärgade Österlen. Vi är inte Kalmar, Öland och Gotland, som når ut i riksmedierna ständigt och jämt. Vi är inte Halmstad med sina vita sanddyner. För den unga generationen har Blekinge helt enkelt ingen plats i det mediala populärkulturella landskapet. Och det är mycket få offentliga medel eller politiska beslut som kan ändra på en sådan sak. Det kan bara förändras om det av någon anledning skapas snack kring en plats. Det måste komma från någon annan källa: filmer, tv-serier, böcker, kändisars sommarboende, en plats vid allfarvägen. Jämför Kalmar, på väg mot Öland.

Detta är en bitter insikt: Åt den som har ska varda givet. De platser som redan har uppmärksamhet får mer uppmärksamhet. Gräddhyllor skapar gräddhyllor. Kort sagt - teknologi och projekt i all ära. Men det måste bli lockande på en annan nivå för att unga människor ska tycka att det är spännande att bo här. Speciellt eftersom vi är inklämda mellan Skåne och Öland, två av de mest välkända regionerna i Sverige.

Är allt hopplöst? Absolut inte. Siffrorna är prognoser, inte sanningar. Nato-medlemskapet och den återupptagna värnplikten skapar större potential än på länge för fler unga i länet. Det politiken och det offentliga kan göra är att rulla ut röda mattan för dem, jobb och företagande. Alla som kommer hit utifrån för att filma, skriva böcker, influera eller något annat som har potential att fästa Blekinges orter i det svenska medvetandet bör skattas för vad de är: en stor möjlighet. Alltså bör blekingarna vara väldigt nöjda med att den tredje säsongen av Kompani Svan spelats in på Kungsholms fort och snart har premiär.

Men en flods förlopp är svårt att hejda med bara några fördämningar.

Sylvia Asklöf FortellSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons