Emma Jaenson: Ser vi slutet för woke-ideologin?
På senaste tiden har ett flertal företag tonat ner på politiskt fostrande budskap, senast ut var Microsoft som nyligen la ner ett av sina så kallade DEI-teams (som är de som arbetar med mångfald, strävan efter lika utfall och inkludering). Både Google och Meta har gjort samma sak. Världens största företag för lantbruksmaskiner John Deere har också plockat bort alla spår av woke i företagets inriktning: mångfaldskvoter eller självvalda pronomen är inte företagets policy.
Gott så.
Woke-rörelsen har svept som en orkan över västvärlden de senaste åren. Begreppet kommer från början från ordet “wake”, och har handlat om att man ska vara “vaken” eller medveten om diskriminering, rasism, inkludering och mångfald. I ideologin delas världen in i förtryckare och förtryckta. Andra förklaringsmodeller ignoreras (ett offer kan exempelvis inte samtidigt vara en förtryckare) och meningsmotståndare tenderar att brännmärkas. Det kan kanske bäst beskrivas som en slags modern renlighetsrörelse, en slags nymoralism. Den vite mannen är roten till det onda och olika minoritetsgrupper är offer för hans strukturella förtryck.
Woke-vågen eskalerade i och med mordet på amerikanen George Floyd. Då skulle vartenda företag ha en policy om inkludering. I Sverige knäböjde en kvinnlig polis med en skylt med texten “Vit tystnad är våld” vid en Black Lives Matter-manifestation.
Men på senare tid har något skett. Woke-rörelsen överlappar med annan form av vänster, och vanliga människor tycks generellt sett ha tröttnat. De pro-palestinska protester som hållits på mängder av runt om i världen – även en rad svenska – har inte enbart handlar om kritik mot Israel utan emellanåt även innefattat direkt judehat och förföljelse av judiska studenter. De klimataktivister som limmar fast sig på vägar och de som har försökt förstöra ovärderliga konstverk med tomatsoppa har också lyckats förarga många.
Och kom ihåg: generation Greta fanns knappt. Snarare röstar ungdomar överväldigande höger, hade förstagångsväljarna fått bestämma skulle Moderaterna och Sverigedemokraterna fått nästan egen majoritet. Den yngre generationen är anti-woke.
”Givetvis är det också det som är marknadens styrka, folk kommer helt enkelt välja bort en produkt som de ogillar.”
Och kanske har företag insett att folket inte vill bli skrivna på näsan? Ölföretaget Bud light gick exempelvis med brakförlust och tappade 30 procent av sin försäljning när de ingick ett partnerskap med en transaktivist. I dag har företaget i stället gått över till att sponsra Ultimate Fighting Championship. Givetvis är det också det som är marknadens styrka, folk kommer helt enkelt att välja bort en produkt som de ogillar. Och det är också det som har varit – och förhoppningsvis fortsätter att vara – västvärldens styrka: att de med bäst meriter som är de som i slutändan får leda.
Det inte sagt att den här ideologin inte finns kvar och frodas i framför allt den offentliga förvaltningen. Den har ätit sig in i kommuner, regioner och på myndigheter. Och dessa rår inga marknadskrafter på. De personer som propagerar för genusperspektiv, värdegrundsutbildningar och kvotering kommer att sitta i ledande positioner i offentligheten lång tid framöver, även om pendeln förhoppningsvis nu ser ut att svänga.