Krögarna mindre optimistiska inför sommaren
””
Restaurangernas försäljningsvolym sjönk med 0,2 procent i april visar siffror från SCB. Hotellrestauranger, vägkrogar och personalrestauranger tappade medan nöjesrestauranger, pubar och barer uppvisade en ökning. En förklaring är att påsken i år inföll under april i stället för i mars. Och påsk är inte bra för restaurangbranschen som helhet, eftersom affärs- och konferensresandet då faller.
Om nedgången, som alltså var den första sedan hösten 2015, speglar en kommande konjunkturförsämring för restaurangerna är oklart. Hittills i år har försäljningsvolymen ökat med 3,4 procent.
Små varningssignaler
Men det kommer nu små varningssignaler från restaurangbranschen. Enligt Konjunkturinstitutets (KI) månadsbarometer från maj, vilken visar Sveriges restaurangföretagares syn på konjunkturen de närmaste tre månaderna, så är det fortfarande fler restaurangföretagare som tror på en ökad efterfrågan än på en lägre. Däremot är skillnaden mellan de positiva och de negativa den minsta på över ett år.
””
Det är också en bild som finns i restaurangbranschen.
””
KI:s siffror visar också sedan tidigare att andelen företag som tycker att de har låg lönsamhet är avsevärt större än de som är nöjda. Inte sedan 2005 har missnöjet med lönsamheten i restaurangbranschen varit så stort som nu.
””
TT